Co by měl umět budoucí školák
- Fyzická a pohybová vyspělost, samostatnost v sebeobsluze
- Dítě by mělo být dostatečně fyzicky vyspělé, vědomě ovládat své tělo a být samostatné v základní sebeobsluze.
- Pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, pohybuje se bezpečně v běžném prostředí).
- Svlékne se, oblékne a obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne čepici a rukavice).
- Je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě a používá ubrousek).
- Zvládá samostatnou osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje si ruce, používá toaletní papír a splachovací zařízení, uklidí po sobě).
- Zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty na určené místo, připraví pomůcky, srovná hračky).
- Starost o vlastní věci (udržuje v nich pořádek).
- Emoční samostatnost a kontrola chování
- Dítě by mělo být citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování.
- Zvládá odloučení od rodičů.
- Vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas.
- Projevuje emoční stálost, bez výrazných výkyvů v náladách.
- Ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na později, přizpůsobí se činnosti či situaci).
- Je si vědomé zodpovědnosti za své chování.
- Dodržuje dohodnutá pravidla.
- Jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
- Dítě by mělo mít přiměřenou slovní zásobu a správně používat gramatiku.
- Vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení).
- Mluví ve větách, umí vyprávět příběh nebo popisovat situace.
- Mluví většinou gramaticky správně (správně užívá rod, číslo, čas, tvary slov a předložky).
- Rozumí většině běžně používaných slov a výrazů.
- Má přiměřenou slovní zásobu a dokáže pojmenovat většinu věcí kolem sebe.
- Komunikuje s dětmi i dospělými, respektuje pravidla rozhovoru.
- Pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno a označit výkres značkou nebo písmenem.
- Používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla).
- Spolupracuje ve skupině.
- Koordinace ruky a oka, jemná motorika a pravolevá orientace
- Je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji. Modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.
- Zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, stavební prvky).
- Tužku drží správně (dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím).
- Tahy jsou při kreslení plynulé. Kreslí plynulé tahy, obkresluje, vybarvuje, v kresbě přidává detaily a vyjadřuje pohyb.
- Napodobí základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník).
- Rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku.
- Řadí prvky zpravidla zleva doprava.
- Používá pravou či levou ruku při kreslení a dalších činnostech. Je zřejmé, zda je dítě pravák či levák.
- Zrakové a sluchové vjemy
- Rozlišuje a porovnává znaky předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
- Skládá slovo z několika slyšených slabik, obrázek z několika tvarů.
- Rozlišuje zvuky běžných předmětů a jednoduchých hudebních nástrojů.
- Rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé).
- Sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleská slabiky ve slově – ta-tí-nek).
- Najde rozdíly na obrázcích, doplní detaily.
- Rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, piktogramy, základní dopravní značky).
- Postřehne změny ve svém okolí, na obrázcích (co chybí, co je nového).
- Reaguje správně na světelné a akustické signály.
- Logické myšlení a základní matematické pojmy
- Má představu o čísle, počítá na prstech, chápe číslovku jako vyjádření počtu. Umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet.
- Orientuje se v základních číslech, spočítá počet prvků do pěti (deseti). Vyjmenuje číselnou řadu za sebou a spočítá počet prvků.
- Porovnává počet dvou souborů do pěti prvků. Umí určit, co je více a co méně, o kolik a určí počet.
- Rozpoznává základní geometrické tvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh).
- Třídí a seskupuje předměty podle barvy, tvaru, velikosti.
- Porovnává a rozlišuje vlastnosti předmětů.
- Přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“).
- Chápe vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a úkoly, situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, labyrinty, rébusy apod.
- Rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dříve, později, nahoře, dole, dnes, zítra, včera), pojmům označující velikost, hmotnost (např. krátký/dlouhý, velký/malý, lehký/těžký).
- Sociální dovednosti a soužití ve skupině
- Uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, děkuje, omlouvá se).
- Navazuje kontakty s dětmi i dospělými, komunikuje bez problémů. S dětmi, ke kterým pociťuje náklonost se kamarádí.
- Nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých.
- Je partnerem ve hře, přizpůsobuje se ve skupině, vyjednává a obhajuje názor. V zájmu hry se domlouvá, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny.
- Chová se přátelsky, citlivě a ohleduplně k ostatním dětem (umí se rozdělit o hračky, dělí se o pamlsky, pomůcky, hračky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje).
- Dodržuje daná a pochopená pravidla, ví, jak se má chovat v různých situacích, rozumí pokynům a řídí se jimi.
- Je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
- Vnímání kulturních podnětů a tvořivost
- Pozorně poslouchá či sleduje se zájmem o literární, filmové, dramatické a hudební představení.
- Zúčastňuje se kulturních programů, zábavných akcí. Zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva ZOO či statku, farmy či botanické zahrady.
- Je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, slavností, zábavných či sportovních akcí.
- Komentuje a vypráví své zážitky, hodnotí, co ho zaujalo, co je správné a co nikoliv.
- Má své oblíbené hrdiny, zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek, příběhů, básniček.
- Zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus. Zná celou řadu písní, básní a říkadel, umí vytleskat nebo pomocí bubínku vyťukat jejich rytmus.
- Vytváří, modeluje, stříhá, lepí, maluje, sestavuje, kreslí, vytrhává, sestavuje a vyrábí různé výrobky.
- Hraje tvořivé hry, dokáže zahrát krátkou divadelní roli. Hraje námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře).
- Orientace ve svém prostředí a praktický život
- Vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit v nouzi, kam chodil do školky).
- Zvládá běžné praktické činnosti s nimiž se běžně setkává (např. vyřídí krátký vzkaz, umí nakoupit a zaplatit v obchodě, umí říci, co potřebuje. Když něčemu nerozumí, zeptá se, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, stará se o rostliny či o domácí zvířata.
- Ví, jak se chovat v různých situacích (doma, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, v dopravních prostředcích, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se dodržovat pravidla.
- Má poznatky o světě, přírodě, technice a kultuře.
- Poznatky z okolního světa
- Má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
- Přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné.
- Chová se bezpečně a ohleduplně v různých dopravních prostředích.
- zná faktory poškozující zdraví (kouření)
- Uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.
- Zná faktory poškozující zdraví (kouření), drogy.
- Chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci).
- Sebeovládání, přiměřené sebevědomí, schopnost porozumět instrukcím.
Na co se zaměřit:
- Grafomotorické dovednosti, správné držení tužky, lehké a volné psaní po celé ploše papíru bez přítlaku, správný sed a dýchání,
- Oblast sluchová, poznávání hlásek, rozdíly mezi podobnými hláskami, krátké a dlouhé hlásky, sluchová krátkodobá i dlouhodobá paměť,
- Oblast zraková, přesné zrakové vnímání, vnímání rozdílů na obrázcích, zraková paměť, zrcadlové rozlišování, kresba,
- Pravo-levou orientaci, prostorovou orientaci, automaticky se orientuje v sešitě, na tabuli, bez dlouhého váhání,
- Orientaci v čase, posloupnosti,
- Předmatematické dovednosti,
- Logické uvažování,
- Komunikační dovednosti, dostatečná aktivní slovní zásoba a srozumitelné vyjadřování celými větami, schopnost vyprávět krátký příběh, popisovat,
- Krátkodobá a dlouhodobá paměť,
- Trpělivost, vytrvalost, soustředění a udržení pozornosti,
- Ovládání emocí, přiměřené sebevědomí,
- Schopnost přesně vnímat instrukce a rozumět jim, pracovat samostatně.
- Kognitivní znalosti:
- znalost barev
- orientace v čase
- umět se podepsat
- nakreslit postavu
- umět spočítat body do 5