ZÁKLADNÍ ŠKOLA NIŽBORŠkolní 25, Nižbor, 267 05

Co by měl umět budoucí školák

Co by měl umět budoucí školák

  1. Fyzická a pohybová vyspělost, samostatnost v sebeobsluze
    • Dítě by mělo být dostatečně fyzicky vyspělé, vědomě ovládat své tělo a být samostatné v základní sebeobsluze.
    • Pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, pohybuje se bezpečně v běžném prostředí).
    • Svlékne se, oblékne a obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne čepici a rukavice).
    • Je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě a používá ubrousek).
    • Zvládá samostatnou osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje si ruce, používá toaletní papír a splachovací zařízení, uklidí po sobě).
    • Zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty na určené místo, připraví pomůcky, srovná hračky).
    • Starost o vlastní věci (udržuje v nich pořádek).
  2. Emoční samostatnost a kontrola chování
    • Dítě by mělo být citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování.
    • Zvládá odloučení od rodičů.
    • Vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas.
    • Projevuje emoční stálost, bez výrazných výkyvů v náladách.
    • Ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na později, přizpůsobí se činnosti či situaci).
    • Je si vědomé zodpovědnosti za své chování.
    • Dodržuje dohodnutá pravidla.
  3. Jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
    • Dítě by mělo mít přiměřenou slovní zásobu a správně používat gramatiku.
    • Vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení).
    • Mluví ve větách, umí vyprávět příběh nebo popisovat situace.
    • Mluví většinou gramaticky správně (správně užívá rod, číslo, čas, tvary slov a předložky).
    • Rozumí většině běžně používaných slov a výrazů.
    • Má přiměřenou slovní zásobu a dokáže pojmenovat většinu věcí kolem sebe.
    • Komunikuje s dětmi i dospělými, respektuje pravidla rozhovoru.
    • Pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno a označit výkres značkou nebo písmenem.
    • Používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla).
    • Spolupracuje ve skupině.
  4. Koordinace ruky a oka, jemná motorika a pravolevá orientace
    • Je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji. Modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.
    • Zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, stavební prvky).
    • Tužku drží správně (dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím).
    • Tahy jsou při kreslení plynulé. Kreslí plynulé tahy, obkresluje, vybarvuje, v kresbě přidává detaily a vyjadřuje pohyb.
    • Napodobí základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník).
    • Rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku.
    • Řadí prvky zpravidla zleva doprava.
    • Používá pravou či levou ruku při kreslení a dalších činnostech. Je zřejmé, zda je dítě pravák či levák.
  5. Zrakové a sluchové vjemy
    • Rozlišuje a porovnává znaky předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
    • Skládá slovo z několika slyšených slabik, obrázek z několika tvarů.
    • Rozlišuje zvuky běžných předmětů a jednoduchých hudebních nástrojů.
    • Rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé).
    • Sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleská slabiky ve slově – ta-tí-nek).
    • Najde rozdíly na obrázcích, doplní detaily.
    • Rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, piktogramy, základní dopravní značky).
    • Postřehne změny ve svém okolí, na obrázcích (co chybí, co je nového).
    • Reaguje správně na světelné a akustické signály.
  6. Logické myšlení a základní matematické pojmy
    • Má představu o čísle, počítá na prstech, chápe číslovku jako vyjádření počtu. Umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet.
    • Orientuje se v základních číslech, spočítá počet prvků do pěti (deseti). Vyjmenuje číselnou řadu za sebou a spočítá počet prvků.
    • Porovnává počet dvou souborů do pěti prvků. Umí určit, co je více a co méně, o kolik a určí počet.
    • Rozpoznává základní geometrické tvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh).
    • Třídí a seskupuje předměty podle barvy, tvaru, velikosti.
    • Porovnává a rozlišuje vlastnosti předmětů.
    • Přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“).
    • Chápe vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a úkoly, situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, labyrinty, rébusy apod.
    • Rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dříve, později, nahoře, dole, dnes, zítra, včera), pojmům označující velikost, hmotnost (např. krátký/dlouhý, velký/malý, lehký/těžký).
  7. Sociální dovednosti a soužití ve skupině
    • Uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, děkuje, omlouvá se).
    • Navazuje kontakty s dětmi i dospělými, komunikuje bez problémů. S dětmi, ke kterým pociťuje náklonost se kamarádí.
    • Nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých.
    • Je partnerem ve hře, přizpůsobuje se ve skupině, vyjednává a obhajuje názor. V zájmu hry se domlouvá, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny.
    • Chová se přátelsky, citlivě a ohleduplně k ostatním dětem (umí se rozdělit o hračky, dělí se o pamlsky, pomůcky, hračky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje).
    • Dodržuje daná a pochopená pravidla, ví, jak se má chovat v různých situacích, rozumí pokynům a řídí se jimi.
    • Je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
  8. Vnímání kulturních podnětů a tvořivost
    • Pozorně poslouchá či sleduje se zájmem o literární, filmové, dramatické a hudební představení.
    • Zúčastňuje se kulturních programů, zábavných akcí. Zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva ZOO či statku, farmy či botanické zahrady.
    • Je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, slavností, zábavných či sportovních akcí.
    • Komentuje a vypráví své zážitky, hodnotí, co ho zaujalo, co je správné a co nikoliv.
    • Má své oblíbené hrdiny, zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek, příběhů, básniček.
    • Zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus. Zná celou řadu písní, básní a říkadel, umí vytleskat nebo pomocí bubínku vyťukat jejich rytmus.
    • Vytváří, modeluje, stříhá, lepí, maluje, sestavuje, kreslí, vytrhává, sestavuje a vyrábí různé výrobky.
    • Hraje tvořivé hry, dokáže zahrát krátkou divadelní roli. Hraje námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře).
  9. Orientace ve svém prostředí a praktický život
    • Vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit v nouzi, kam chodil do školky).
    • Zvládá běžné praktické činnosti s nimiž se běžně setkává (např. vyřídí krátký vzkaz, umí nakoupit a zaplatit v obchodě, umí říci, co potřebuje. Když něčemu nerozumí, zeptá se, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, stará se o rostliny či o domácí zvířata.
    • Ví, jak se chovat v různých situacích (doma, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, v dopravních prostředcích, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se dodržovat pravidla.
    • Má poznatky o světě, přírodě, technice a kultuře.
  1. Poznatky z okolního světa
  • Má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
  • Přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné.
  • Chová se bezpečně a ohleduplně v různých dopravních prostředích.
  • zná faktory poškozující zdraví (kouření)
  • Uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.
  • Zná faktory poškozující zdraví (kouření), drogy.
  • Chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci).
  • Sebeovládání, přiměřené sebevědomí, schopnost porozumět instrukcím.

Na co se zaměřit:

  • Grafomotorické dovednosti, správné držení tužky, lehké a volné psaní po celé ploše papíru bez přítlaku, správný sed a dýchání,
  • Oblast sluchová, poznávání hlásek, rozdíly mezi podobnými hláskami, krátké a dlouhé hlásky, sluchová krátkodobá i dlouhodobá paměť,
  • Oblast zraková, přesné zrakové vnímání, vnímání rozdílů na obrázcích, zraková paměť, zrcadlové rozlišování, kresba,
  • Pravo-levou orientaci, prostorovou orientaci, automaticky se orientuje v sešitě, na tabuli, bez dlouhého váhání,
  • Orientaci v čase, posloupnosti,
  • Předmatematické dovednosti,
  • Logické uvažování,
  • Komunikační dovednosti, dostatečná aktivní slovní zásoba a srozumitelné vyjadřování celými větami, schopnost vyprávět krátký příběh, popisovat,
  • Krátkodobá a dlouhodobá paměť,
  • Trpělivost, vytrvalost, soustředění a udržení pozornosti,
  • Ovládání emocí, přiměřené sebevědomí,
  • Schopnost přesně vnímat instrukce a rozumět jim, pracovat samostatně.
  • Kognitivní znalosti:
  • znalost barev
  • orientace v čase
  • umět se podepsat
  • nakreslit postavu
  • umět spočítat body do 5