ZÁKLADNÍ ŠKOLA NIŽBORŠkolní 25, Nižbor, 267 05

Etiketa

Harmonogram projektu (.pdf)

Celoroční projekt ETIKETA

Tématem prolínajícím výuku byla Etiketa. Každý měsíc bylo vyhlášené jiné téma, kde se žáci učili etickému chování v různých životních situacích.

  • Září – měsíc pozdravů
  • Pozdravy mezi spolužáky
  • Pozdravy dospělých osob, učitelů
  • Pravidla slušného chování v kolektivu
  • Oslovení a představení

CÍL: Nastavení a upevnění pravidel chování při setkání s dospělou osobou a spolužáky.

  1. 9. – taneční skupina EMONGO – pravidla slušného chování v jiných kulturách (africká škola)
  • Říjen- měsíc chování se k sobě i druhým
  • Základy sebeúcty
  • Základy úcty k druhým
  • Tvořivé práce ve skupině
  • Co je kamarádství
  • Jak se chovat v kolektivu

CÍL: Chování k sobě sama i v kolektivu spolužáků. Chování ke starším osobám a seniorům.

  • Listopad- kultura-divadlo, kino, výstava
  • Pravidla oblékání
  • Pravidla usazování se
  • Nerušíme ostatní pokřikováním či rozbalováním svačiny, bonbonů atd.
  • Ocenění potleskem na konci představení
  • Jak opustit představení po skončení či případně během něho

CÍL: Vhodné chování a oblékání při kulturních akcích.

  1. 11. – pravidla etikety – vzdělávací program s externí lektorkou
  • Prosinec- měsíc stolování a oslav
  • Jak se chovám u stolu
  • Prostírání
  • Chování v restauraci
  • Jak vést rozhovor u stolu v restauraci
  • Na oslavu nepřicházím bez pozvání
  • Pozvání vždy nechám na hostiteli
  • Nemluvíme s plnými ústy

CÍL: Chování u stolu doma, v jídelně a restauraci; správné stolování; chování při různých oslavách doma, ve škole i u kamarádů.

  1. 12. – vánoční jarmark – setkání s rodiči a přáteli školy

  1. 12. – vánoční koncert žáků ZUŠ
  • Leden – měsíc kouzelných slov, citu a empatie
  • Naučit se říkat prosím a děkuji
  • Umět se vcítit do problému druhého
  • Neposmívat se druhému za jeho neúspěch
  • Nekazit hru, umět přijmout prohru

Cíl: Umění vcítění se do druhého; schopnost požádat i poděkovat a přijmout prohru.

  1. 1. – Tříkrálový koncert – spolupráce s Charitou Beroun a OÚ Nižbor
  • Únor- měsíc cestování
  • Pravidla chování v dopravních prostředcích
  • Co s sebou do dopravních prostředků nebereme
  • Jak se v dopravním prostředku usadíme
  • Zachovávání pořádku v dopravním prostředku
  • Nejsme hluční
  • Komu dáme přednost při nastupování a usazování

CÍL: Vhodné a bezpečné chování v dopravních prostředcích

  • Březen- měsíc zlepšení atmosféry ve třídě
  • Jak mohu pomoci druhým ve třídě
  • Jak se chovám ke spolužákům
  • Týmová spolupráce

CÍL: Upevňování dobré atmosféry ve třídě.

  • Duben – měsíc návštěv
  • Dodržujeme hygienické zásady, přezujeme se, umyjeme si ruce
  • Nerušíme hrou dospělé
  • Nepůjčujeme si věci bez dovolení.
  • Nabídnuté pohoštění jíme u stolu na vlastním talířku.
  • Bereme si jen tolik, kolik opravdu sníme.

CÍL: Chování v cizím prostředí, kde jsem hostem.

  1. 4. – pravidla etikety – vzdělávací program s externí lektorkou
  2. 4. – návštěva Divadla Spejbla a Hurvínka
  • Květen- měsíc sportování
  • Dodržování pravidel jednotlivých sportů.
  • Přijmout předem stanovená pravidla.
  • Přijmout pravidla fair play.
  • Umět přijmout prohru.
  • Nebrat si náčiní bez dovolení.

CÍL: Chování podle pravidel fair play

  1. 5. – muzikál Pravidla ulice – vystoupení ZUŠ paní prof. Lidinské v Berouně
  2. 5. – Talentiáda – setkání s rodiči a přáteli školy
  • Červen- měsíc hodnocení

Projektový den – zhodnocení toho, co jsme se v průběhu celého školního roku o etiketě naučili

  1. 6. – koncert žáků ZŠ
  2. 6. – školní výlet do ZOO Praha – cestování autobusem a parníkem, pravidla chování v zoo + společné stolování v restauraci

Závěrečné zhodnocení celoroční aktivity

Školní rok s Etiketou hodnotíme velmi pozitivně. Podařilo se nám skloubit teoretickou a praktickou stránku tohoto tématu. Žáci si nové poznatky a dovednosti mohli ihned ověřovat v běžném životě (návštěva divadla, účast na koncertu, setkávání s rodiči v rámci různých školních akcí). Každý měsíc byl zaměřen na jinou oblast společenského života. Měli jsme např. měsíc cestování, stolování, chování k sobě i druhým nebo měsíc kultury. Děti byly motivovány ke vzájemné spolupráci, zamýšlely se nad různými společenskými situacemi a hodnotily jejich zvládnutí. Uvědomily si, že etiketa je důležitou součástí našeho společného soužití. Rovněž pocítily, že etická úroveň společnosti úzce souvisí s chováním a postoji jednotlivce, tedy každého z nás.