Etiketa
Celoroční projekt ETIKETA
Tématem prolínajícím výuku byla Etiketa. Každý měsíc bylo vyhlášené jiné téma, kde se žáci učili etickému chování v různých životních situacích.
- Září – měsíc pozdravů
- Pozdravy mezi spolužáky
- Pozdravy dospělých osob, učitelů
- Pravidla slušného chování v kolektivu
- Oslovení a představení
CÍL: Nastavení a upevnění pravidel chování při setkání s dospělou osobou a spolužáky.
- 9. – taneční skupina EMONGO – pravidla slušného chování v jiných kulturách (africká škola)
- Říjen- měsíc chování se k sobě i druhým
- Základy sebeúcty
- Základy úcty k druhým
- Tvořivé práce ve skupině
- Co je kamarádství
- Jak se chovat v kolektivu
CÍL: Chování k sobě sama i v kolektivu spolužáků. Chování ke starším osobám a seniorům.
- Listopad- kultura-divadlo, kino, výstava
- Pravidla oblékání
- Pravidla usazování se
- Nerušíme ostatní pokřikováním či rozbalováním svačiny, bonbonů atd.
- Ocenění potleskem na konci představení
- Jak opustit představení po skončení či případně během něho
CÍL: Vhodné chování a oblékání při kulturních akcích.
- 11. – pravidla etikety – vzdělávací program s externí lektorkou
- Prosinec- měsíc stolování a oslav
- Jak se chovám u stolu
- Prostírání
- Chování v restauraci
- Jak vést rozhovor u stolu v restauraci
- Na oslavu nepřicházím bez pozvání
- Pozvání vždy nechám na hostiteli
- Nemluvíme s plnými ústy
CÍL: Chování u stolu doma, v jídelně a restauraci; správné stolování; chování při různých oslavách doma, ve škole i u kamarádů.
- 12. – vánoční jarmark – setkání s rodiči a přáteli školy
- 12. – vánoční koncert žáků ZUŠ
- Leden – měsíc kouzelných slov, citu a empatie
- Naučit se říkat prosím a děkuji
- Umět se vcítit do problému druhého
- Neposmívat se druhému za jeho neúspěch
- Nekazit hru, umět přijmout prohru
Cíl: Umění vcítění se do druhého; schopnost požádat i poděkovat a přijmout prohru.
- 1. – Tříkrálový koncert – spolupráce s Charitou Beroun a OÚ Nižbor
- Únor- měsíc cestování
- Pravidla chování v dopravních prostředcích
- Co s sebou do dopravních prostředků nebereme
- Jak se v dopravním prostředku usadíme
- Zachovávání pořádku v dopravním prostředku
- Nejsme hluční
- Komu dáme přednost při nastupování a usazování
CÍL: Vhodné a bezpečné chování v dopravních prostředcích
- Březen- měsíc zlepšení atmosféry ve třídě
- Jak mohu pomoci druhým ve třídě
- Jak se chovám ke spolužákům
- Týmová spolupráce
CÍL: Upevňování dobré atmosféry ve třídě.
- Duben – měsíc návštěv
- Dodržujeme hygienické zásady, přezujeme se, umyjeme si ruce
- Nerušíme hrou dospělé
- Nepůjčujeme si věci bez dovolení.
- Nabídnuté pohoštění jíme u stolu na vlastním talířku.
- Bereme si jen tolik, kolik opravdu sníme.
CÍL: Chování v cizím prostředí, kde jsem hostem.
- 4. – pravidla etikety – vzdělávací program s externí lektorkou
- 4. – návštěva Divadla Spejbla a Hurvínka
- Květen- měsíc sportování
- Dodržování pravidel jednotlivých sportů.
- Přijmout předem stanovená pravidla.
- Přijmout pravidla fair play.
- Umět přijmout prohru.
- Nebrat si náčiní bez dovolení.
CÍL: Chování podle pravidel fair play
- 5. – muzikál Pravidla ulice – vystoupení ZUŠ paní prof. Lidinské v Berouně
- 5. – Talentiáda – setkání s rodiči a přáteli školy
- Červen- měsíc hodnocení
Projektový den – zhodnocení toho, co jsme se v průběhu celého školního roku o etiketě naučili
- 6. – koncert žáků ZŠ
- 6. – školní výlet do ZOO Praha – cestování autobusem a parníkem, pravidla chování v zoo + společné stolování v restauraci
Závěrečné zhodnocení celoroční aktivity
Školní rok s Etiketou hodnotíme velmi pozitivně. Podařilo se nám skloubit teoretickou a praktickou stránku tohoto tématu. Žáci si nové poznatky a dovednosti mohli ihned ověřovat v běžném životě (návštěva divadla, účast na koncertu, setkávání s rodiči v rámci různých školních akcí). Každý měsíc byl zaměřen na jinou oblast společenského života. Měli jsme např. měsíc cestování, stolování, chování k sobě i druhým nebo měsíc kultury. Děti byly motivovány ke vzájemné spolupráci, zamýšlely se nad různými společenskými situacemi a hodnotily jejich zvládnutí. Uvědomily si, že etiketa je důležitou součástí našeho společného soužití. Rovněž pocítily, že etická úroveň společnosti úzce souvisí s chováním a postoji jednotlivce, tedy každého z nás.