ZÁKLADNÍ ŠKOLA NIŽBORŠkolní 25, Nižbor, 267 05

Etiketa 2023-2024

Harmonogram projektu (.pdf)

Celoroční projekt ETIKETA

Tématem prolínajícím výuku byla Etiketa. Každý měsíc bylo vyhlášené jiné téma, kde se žáci učili etickému chování v různých životních situacích.

  • Září – měsíc pozdravů
  • Pozdravy mezi spolužáky
  • Pozdravy dospělých osob, učitelů
  • Pravidla slušného chování v kolektivu
  • Oslovení a představení

CÍL: Nastavení a upevnění pravidel chování při setkání s dospělou osobou a spolužáky.

  1. 9. – taneční skupina EMONGO – pravidla slušného chování v jiných kulturách (africká škola)
  • Říjen- měsíc chování se k sobě i druhým
  • Základy sebeúcty
  • Základy úcty k druhým
  • Tvořivé práce ve skupině
  • Co je kamarádství
  • Jak se chovat v kolektivu

CÍL: Chování k sobě sama i v kolektivu spolužáků. Chování ke starším osobám a seniorům.

  • Listopad- kultura-divadlo, kino, výstava
  • Pravidla oblékání
  • Pravidla usazování se
  • Nerušíme ostatní pokřikováním či rozbalováním svačiny, bonbonů atd.
  • Ocenění potleskem na konci představení
  • Jak opustit představení po skončení či případně během něho

CÍL: Vhodné chování a oblékání při kulturních akcích.

  1. 11. – pravidla etikety – vzdělávací program s externí lektorkou
  • Prosinec- měsíc stolování a oslav
  • Jak se chovám u stolu
  • Prostírání
  • Chování v restauraci
  • Jak vést rozhovor u stolu v restauraci
  • Na oslavu nepřicházím bez pozvání
  • Pozvání vždy nechám na hostiteli
  • Nemluvíme s plnými ústy

CÍL: Chování u stolu doma, v jídelně a restauraci; správné stolování; chování při různých oslavách doma, ve škole i u kamarádů.

  1. 12. – vánoční jarmark – setkání s rodiči a přáteli školy

  1. 12. – vánoční koncert žáků ZUŠ
  • Leden – měsíc kouzelných slov, citu a empatie
  • Naučit se říkat prosím a děkuji
  • Umět se vcítit do problému druhého
  • Neposmívat se druhému za jeho neúspěch
  • Nekazit hru, umět přijmout prohru

Cíl: Umění vcítění se do druhého; schopnost požádat i poděkovat a přijmout prohru.

  1. 1. – Tříkrálový koncert – spolupráce s Charitou Beroun a OÚ Nižbor
  • Únor- měsíc cestování
  • Pravidla chování v dopravních prostředcích
  • Co s sebou do dopravních prostředků nebereme
  • Jak se v dopravním prostředku usadíme
  • Zachovávání pořádku v dopravním prostředku
  • Nejsme hluční
  • Komu dáme přednost při nastupování a usazování

CÍL: Vhodné a bezpečné chování v dopravních prostředcích

  • Březen- měsíc zlepšení atmosféry ve třídě
  • Jak mohu pomoci druhým ve třídě
  • Jak se chovám ke spolužákům
  • Týmová spolupráce

CÍL: Upevňování dobré atmosféry ve třídě.

  • Duben – měsíc návštěv
  • Dodržujeme hygienické zásady, přezujeme se, umyjeme si ruce
  • Nerušíme hrou dospělé
  • Nepůjčujeme si věci bez dovolení.
  • Nabídnuté pohoštění jíme u stolu na vlastním talířku.
  • Bereme si jen tolik, kolik opravdu sníme.

CÍL: Chování v cizím prostředí, kde jsem hostem.

  1. 4. – pravidla etikety – vzdělávací program s externí lektorkou
  2. 4. – návštěva Divadla Spejbla a Hurvínka
  • Květen- měsíc sportování
  • Dodržování pravidel jednotlivých sportů.
  • Přijmout předem stanovená pravidla.
  • Přijmout pravidla fair play.
  • Umět přijmout prohru.
  • Nebrat si náčiní bez dovolení.

CÍL: Chování podle pravidel fair play

  1. 5. – muzikál Pravidla ulice – vystoupení ZUŠ paní prof. Lidinské v Berouně
  2. 5. – Talentiáda – setkání s rodiči a přáteli školy
  • Červen- měsíc hodnocení

Projektový den – zhodnocení toho, co jsme se v průběhu celého školního roku o etiketě naučili

  1. 6. – koncert žáků ZŠ
  2. 6. – školní výlet do ZOO Praha – cestování autobusem a parníkem, pravidla chování v zoo + společné stolování v restauraci

 

Závěrečné zhodnocení celoroční aktivity

Školní rok s Etiketou hodnotíme velmi pozitivně. Podařilo se nám skloubit teoretickou a praktickou stránku tohoto tématu. Žáci si nové poznatky a dovednosti mohli ihned ověřovat v běžném životě (návštěva divadla, účast na koncertu, setkávání s rodiči v rámci různých školních akcí). Každý měsíc byl zaměřen na jinou oblast společenského života. Měli jsme např. měsíc cestování, stolování, chování k sobě i druhým nebo měsíc kultury. Děti byly motivovány ke vzájemné spolupráci, zamýšlely se nad různými společenskými situacemi a hodnotily jejich zvládnutí. Uvědomily si, že etiketa je důležitou součástí našeho společného soužití. Rovněž pocítily, že etická úroveň společnosti úzce souvisí s chováním a postoji jednotlivce, tedy každého z nás.